Ja, om du har en vagnskadeförsäkring som är en del av vår helförsäkring. Vagnskadeförsäkringen täcker karosskador på ditt fordon. För att se om du har vagnskadeförsäkring, logga in på Mina Sidor.
Ja, om du har en vagnskadeförsäkring som är en del av vår helförsäkring. Vagnskadeförsäkringen täcker karosskador på ditt fordon. För att se om du har vagnskadeförsäkring, logga in på Mina Sidor.
Din trafikförsäkring kan ersätta skador på andras fordon/egendom och vagnskadeförsäkringen kan ersätta skador på din egen bil.
Det är viktigt att du har kontaktuppgifter samt registreringsnummer till det andra fordonet och dess ägare. Anmäl skadan som en kollision.
För att ha rätt till hyrbil måste du ha något av våra tillägg, Hyrbil eller Kombi. Du kan se om du har något av dessa genom att logga in på Mina Sidor.
Om det är någon annan som orsakat skadan kan du i vissa fall ha rätt till hyrbil, även om du inte har något av tilläggen. Denna typ av skador anmäls som kollision och det kan du göra här.
Maskinförsäkringen täcker plötsliga och oförutsedda skador på komponenter som påverkar bilens funktion.
Försäkringen gäller 8 år från första datum i trafik eller till dess att bilen rullat 12 000 mil. Har den passerat någon av gränserna så gäller inte maskinförsäkringen längre.
Anmäl skadan som parkeringsskada. Gör en polisanmälan och efter det kan du göra din anmälan här.
Skulle din bil endast vara halvförsäkrad kan du i vissa fall få hjälp. Mer info finns att läsa på Trafikförsäkringsföreningens hemsida
Mer info finns att läsa på trafikförsäkringsföreningens hemsida https://www.tff.se
Självklart kan du göra en skadeanmälan även om du inte kan bifoga dina journaler. Behöver vi journalerna så kommer vi alltid att kontakta dig, så löser vi det tillsammans.
Vet du inte när du blev sjuk så ber vi dig att fylla i datum för när du sökte läkarvård första gången.
När du gör din skadeanmälan ber vi dig fylla i de kostnader som du haft fram till dess. Skulle du få fler kostnader därefter kan du alltid kontakta oss och komplettera. Det gör du enklast genom att mejla skador-person@modernaforsakringar.se.
Tänk på att alltid skriva ditt skadenummer i rubrikraden.
Vi svarar alltid så snabbt vi kan. Ibland tar det lite längre tid men vi strävar efter att du ska ha fått ett svar av oss inom 30 dagar. Vårt svar skickar vi till Mina Sidor. Gäller svaret ett barn som är under 18 år skickar vi svaret till vårdnadshavaren på Mina Sidor eller till den adress där barnet är folkbokförd.
Gäller svaret dig som är myndig så skickar vi svaret till Mina Sidor.
Vi meddelar dig vad nästa steg är i vårt beslutsbrev som skickas till dina Mina Sidor.
Ibland måste vi vänta innan vi kan fatta ett beslut. För att vi ska kunna ge ett beslut vid medicinsk invaliditet är det viktigt att du är färdigbehandlad, eventuella sår får läka och att det har fått minst ett år från skadetillfället. Samma gäller vid ersättning vid ärr.
Har du några frågor är du välkommen att mejla oss nedan. Tänk på att alltid skriva ditt skadenummer i rubrikraden
När du anmäler en ny skadehändelse kan du i samband med det alltid bifoga kvitto eller journaler. Skulle vi behöva mer information kommer vi kontakta dig via Mina Sidor. Du kan även komplettera vid ett annat tillfälle, det gör du enklast genom att mejla skador-person@modernaforsakringar.se. Tänk på att alltid skriva ditt skadenummer i rubrikraden.
Om du har råkat ut för skadegörelse, blivit bestulen eller haft inbrott så behöver du göra en polisanmälan. Vid förlust och om du inte vet när förlusten inträffade ska du också göra en polisanmälan. Gör polisanmälan innan du anmäler skadehändelsen eftersom vi behöver diarienumret (börjar alltid med siffrorna 5000) som du får på polisanmälan som polisen skickar hem till dig. Polisanmälan gör du här.
Är du utomlands och har blivit utsatt för brott ska du alltid anmäla det till lokal polis på det resmål du befinner dig på.
Det är hyresvärdens försäkring som ersätter skadad fast inredning, till exempel badrum, golv, tak och dörrar. Skulle du bli skadeståndsskyldig kan du använda ansvarsskyddet som ingår i din hemförsäkring. Försäkringen kan ersätta kostnader för annat boende under reperationstiden och föremål som blivit skadat i samband med vattenskadan, till exempel möbler och inredning
Kontakta din bostadsrättsförening och anmäl skadan. Föreningen ska genomföra en besiktning av skadan och därefter utreder försäkringsbolagen ansvarsfördelningen.
I ditt försäkringsbrev, som du hittar när du loggar in på Mina Sidor, framgår det om du har bostadsrättstillägg i din försäkring. Det är en förutsättning för att du ska kunna söka ersättning via din försäkring.
När du anmäler en ny skadehändelse kan du i samband med det alltid bifoga kvitto eller andra dokument. Skulle vi behöva mer information kommer vi kontakta dig via Mina Sidor. Du kan även komplettera vid ett annat tillfälle, det gör du enklast genom att mejla privatskador@modernaforsakringar.se Tänk på att alltid skriva ditt skadenummer i rubrikraden
När du gör din skadeanmälan ber vi dig fylla i de kostnader som du haft fram till dess. Skulle du få fler kostnader därefter kan du alltid kontakta oss och komplettera. Det gör du enklast genom att mejla privatskador@modernaforsakringar.se.
Tänk på att alltid skriva ditt skadenummer i rubrikraden
Vi svarar alltid så snabbt vi kan. Ibland tar det lite längre tid men vi strävar efter att du ska ha fått ett svar av oss inom 30 dagar. Vårt svar skickar vi till Mina Sidor, där du enkelt loggar in med BankId. Det går snabbare och är ett säkert kommunikationssätt. Skulle vi behöva mer information kommer vi kontakta dig via Mina Sidor
I ditt försäkringsbrev kan du läsa om vad som ingår i din försäkring, vilka tillägg du har valt, självrisker och nivån på lösöresbeloppet. Logga in på Mina Sidor för att se ditt försäkringsbrev genom att klicka här.
För skador i allmänhet:
Sjukdom eller olycksfall på resa:
Avbokning av resa:
När vi får in information från Transportstyrelsen att du har sålt en bil avslutas försäkringen per automatik. Blir det pengar över från den inbetala premien återbetalar vi dig.
När du ställer av din bil och har trafikförsäkring avslutas hela försäkringen. Om du däremot har haft halv- eller helförsäkring får du per automatik en avställningsförsäkring.
Logga in på din bank och klicka dig fram till "anmäl nytt autogiro". Sök på vårt företagsnamn och välj det alternativ som slutar på "privat". Betalnummer är ditt personnummer om du vill att flera försäkringar ska kopplas på samma autogiro. Om du istället skriver in försäkringsnummer kopplas den enskilda försäkringen på autogirot.
När du får hem pappersfakturan av oss lägger du in denna för betalning. När du gör det kommer din internetbank att informera att vi stödjer e-faktura, klicka att du vill acceptera det. Följande fakturor kommer att aviseras som e-faktura.
Vi gör våra dragningar den 28:e varje månad. Skulle den 28:e vara en helgdag eller röd dag görs dragningen nästkommande vardag.
Ja, om det ska vara en annan betalare kryssar ni i rutan för annan betalare på blanketten för autogiromedgivande. Det är viktigt att den personen som ska betala försäkringen fyller i uppgifterna och signerar blanketten. Om det är en person som är annan betalare kommer denna att få hem ett dragningsbesked.
Om du har valt att betala månadsvis är din månadspremie är din årspremie dividerat med tolv, vi har inga avgifter för autogiro månadsvis. Den 20:e skickas det ett dragningsbesked till dig och där framkommer det hur mycket som planeras att dras. Ibland blir första dragningen större än snittpremien då försäkringarna normalt sett betalas förskottsvis.
Vi kommer att göra tre nya försök de kommande tre vardagarna. Om även dessa misslyckas kommer du få en påminnelse av oss. Där kommer det framgå att vi gör nytt försök nästa månad den 28:e. Om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra.
Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.
Det finns flera sätt att anmäla autogirobetalning:
Reseskyddets längd varierar mellan våra olika avtal och gäller för privata resor. Vanligtvis gäller vårt reseskydd i 60 dagar. Det som ingår är läkarvård, medicin, sjukvård och även sjuktransport hem till Sverige. Det som du får betala är din valda grundsjälvrisk, vanligtvis 1 500 kr. Om du har utökat reseskydd ingår även avbeställningsskydd ifall du blir sjuk innan resan eller någon nära anhörig går bort. Utöver det ingår även ersättningsresa och du slipper den valda grundsjälvrisken. Om du har din hund- eller kattförsäkring hos oss och har utökat reseskydd gäller även avbeställningsskyddet ifall ditt husdjur måste till veterinären.
De som omfattas av din försäkring och dess reseskydd är de personer som är skrivna och bosatta på adressen. Det ska även vara anmält till oss hur många ni är i hushållet.
Nej, du som handledare räknas fortfarande som föraren.
Gäller det en skada, ett skadeärende eller att anmäla en skada?
Ring då till: 0200-213 213
eller mejla: skador@modernadjurforsakringar.se
Vid generella frågor ring: 060-66 30 30
eller mejla: info@modernadjurforsakringar.se
Du kan också gå in på vår webbplats.
Vi har öppet:
Måndag till fredag: 09.00 - 15.00
Adress:
Moderna Djurförsäkringar
FE398
106 56 Stockholm
För dig som har båtförsäkring kontakta Atlantica Båtförsäkring.
Om du har en motorcykelförsäkring, entusiastbilsförsäkring eller veteranmopedförsäkring kontakta Bilsport & MC.
Har du en produktförsäkring hos Moderna Försäkringar som du köpt t.ex. via El-giganten läs mer på och kontakta trygghetsavtal.