Demar för Digital Service.

Inloggad som ombud.

Moderna Försäkringar och den svenska försäkringsbranschen har ett stort samhällsansvar för att skapa ekonomisk trygghet genom att fördela risker inom ett kollektiv, och ytterst inom samhället. Var och en ska kunna vända sig till oss som försäkringsbolag för att få en försäkring. Med det följer också ett stort ansvar för oss som bolag. För att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter gentemot dig som kund är vi i vår verksamhetsutövning beroende av olika upplysningar, däribland dina personuppgifter.  Vi använder även information om dig för att anpassa våra erbjudanden till dig och för att utveckla och förbättra våra tjänster och service. Vi säljer aldrig information om dig till någon utomstående tredje part.

 

Vi vill vara transparenta med hur dina personuppgifter behandlas och för att du ska få en så bra insyn som möjligt har vi sammanställt informationen i en integritetspolicy. Vi ber dig därför att ta dig tid att läsa igenom vår integritetspolicy. Den förklarar bland annat:

  • Hur vi samlar in personuppgifter
  • Vilka personuppgifter vi samlar in och varför
  • Hur vi använder informationen som vi samlar in
  • Hur länge vi lagrar information om dig
  • Hur du kontaktar oss
  • Dina rättigheter, inklusive hur du får tillgång till och hur du uppdaterar dina personuppgifter
  • Ändringar av Integritetspolicyn

Din personliga integritet är viktig för oss

Vi har försökt att utforma denna information så enkelt som möjligt men i fall du är obekant med vissa av begreppen som används kan du börja med att läsa mer under nyckelbegrepp.

  • Automatiserade beslut innebär att vi i vissa fall fattar beslut utan någon manuell påverkan. Det kan röra sig om automatisk prissättning som grundas på den information som behandlas eller automatisk utbetalning av skadeersättning baserad på den information som tillhandahållits. Vi informerar dig innan helt automatiserade beslut tillämpas om dessa påverkar dig i betydande grad.

    Personuppgift: Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet, t.ex. namn, personnummer, bokningsnummer och IP-nummer, om de kan kopplas till fysiska personer.

    Personuppgiftsansvarig: Personuppgiftsansvarig är den aktör som ensam eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen med och medlen för behandlingen av personuppgifter.

    Profilering: När personuppgifter används för att bedöma personliga egenskaper, analysera eller göra förutsägelser i olika avseenden.

    Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EU:s medlemsländer samt Norge, Island och Lichtenstein.

    Känsliga personuppgifter (särskilda kategorier av personuppgifter): Detta är kategorier av personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening och behandling av genetiska uppgifter, biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person, uppgifter om hälsa eller uppgifter om en fysisk persons sexualliv eller sexuella läggning.

  • Vilka personuppgifter som vi samlar in beror på vår relation med dig och ditt engagemang hos oss. Exempelvis beroende på om du är kund hos oss, det vill säga om du omfattas av någon av våra försäkringar, om du använder Mina Sidor eller någon av våra mobilapplikationer, eller om du inte är kund hos oss och vi behandlar dina personuppgifter mot bakgrund av att du exempelvis riktar anspråk mot någon som har ansvarsförsäkring hos oss, om vi vill marknadsföra våra tjänster gentemot dig, om du är i kontakt med oss eller i övrigt interagerar med oss.

    Uppgifterna som vi samlar in till oss kan delas in i följande kategorier:

    Allmän person- och kontaktinformation - namn, födelsedatum, personnummer, adress, e-postadress, mobiltelefonnummer. Denna information samlas in för att för att identifiera dig och för att kommunicera med dig. Vi kontrollerar även om du har skyddad identitet för att kunna kommunicera med dig på ett säkert sätt.

    Betalningsinformation – om du är försäkringstagare, om du betalar en försäkring eller om vi betalar ersättning kan vi, beroende på försäkringstyp och valt betalningsmedel, inhämta uppgifter om autogiro, kredit- och betalkortsdata (kortnummer, giltighetsdatum och CVV-kod/CVC-kod), fakturainformation och bankkontonummer.

    Officiell information från myndigheter och andra externa källor – beroende på ditt engagemang hos oss kan vi inhämta uppgifter om fordon som du äger, din folkbokföringsadress, körkortsuppgifter om du har barn eller om du har husdjur från offentliga källor. För att komplettera och hålla informationen aktuell inhämtar vi kompletterande information från externa källor, som offentligt tillgänglig information, kommersiellt tillgängliga källor och information från våra samarbetspartners.

    För att följa tillämplig lagstiftning – i vissa fall är vi skyldiga att behandla personuppgifter för att leva upp till kraven i tillämplig lagstiftning som lag om åtgärder mot penningtvätt och bokföringslagen.

    Marknadsföringspreferenser- Om du exempelvis har frånsagt dig direktmarknadsföring.

    Specifik information avseende försäkring och skada –för att ingå och administrera försäkringsavtal kan nödvändig försäkrings- och skadeinformation samlas in. Informationen varierar beroende på försäkring, skadetyp och omständigheter kring skadehändelsen och kan bestå av följande kategorier av uppgifter:

    Tidigare och aktuell hälsostatus och hälsotillstånd, information om tidigare skador och funktionsnedsättningar, genomförda och planerade medicinska behandlingar och undersökningar, levnadsvanor (exempelvis tobak) graviditet, receptförskrivningar.

    Uppgifter om fastighet såsom fastighetsbeteckning, typ av byggnad, storlek, om vatten är indraget, taxeringsuppgifter, skick, ålder, boende och eventuella hyresgäster, larm och låsskydd.

    Uppgifter rörande fordon, registreringsnummer, fordonstyp och egenskaper (bl.a. effekt, växellåda drivmedel, färg) fordonshistorik (såsom ägarskap, körsträcka och besiktningsuppgifter).

    Om du har tecknat försäkring vars försäkringspremie påverkas av körbeteende inhämtar vi uppgifter kopplat till ditt körbeteende (hastighet, G-krafter, aggregerad körscore etc.) i syfte att beräkna försäkringspremie. Observera att körbeteende aldrig används vid skadereglering. Dessa försäkringar är Moderna Smart,  Moderna Smart Flex, Moderna Smart MC och Enerfy.

    Uppgift om eventuellt medlemskap i fackliga organisationer om din försäkring (innehåll, omfattning och pris) är beroende av facklig tillhörighet.

    Information om rättsliga förfaranden i relation till dig till följd av en brottslig gärning, exempelvis om du blir utsatt för ett överfall. Vi samlar även in nödvändig information för att förhindra försäkringsbedrägerier och utreda oklara försäkringsfall.

    Skadehistorik hos oss och som finns registrerad i ett för försäkringsbranschen gemensamt skaderegister (GSR).

    Övriga uppgifter som är nödvändiga för tecknande, förnyelse- eller ändring av försäkring och övrig försäkringsadministration, samt uppgifter som inhämtas i samband med skadereglering. Vilka uppgifterna som efterfrågas beror på vilken försäkring som tecknas, vilken typ av skada som har inträffat samt övriga omständigheter rörande skadan. Uppgifterna kan exempelvis bestå av betalkortsuppgifter för verifiering av försäkring, vilket yrke du har, anställning, arbetsgivare, reseuppgifter (biljett, datum, resmål etc.) uppgift om yrke, medborgarskap, ekonomiska förhållanden (exempelvis inkomst och betalningsanmärkningar), värde på tillhörigheter, information publicerad i sociala media, statistisk information om området som du är bosatt i (såsom utbildningsnivå och sysselsättningsgrad) servicedatum för fordon, kvitto på inköpt vara. etc.

    Information som sedan tidigare finns hos oss – faktureringsinformation, e-postadress, befintliga försäkringar, pågående- och avslutade skadeärenden samt angivna preferenser till exempel om du önskar digital kommunikation framför brev etc. Om det är nödvändigt för tecknandet eller administration av försäkring kan vi kontrollera hälsodeklarationer, medicinska journaler och frågeformulär rörande hälsotillstånd. Vi kontrollerar även om det finns angivet en markering om att försäkring endast kan tecknas genom att kontakta vår kundtjänst.